Mit tett értünk a megváltó?

Húsvétkor feleségem édesapja egy érdekes gondolattal állt elő vasárnap ami azóta is foglalkoztat. Lerágott csont sokak számára Jézus áldozatvállalása, szenvedései, kereszthalála. Minden keresztyén kívülről fújja:

16Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. (János evangéliuma 3. fejezet)

Egyszülött fiát adta és nagyjából világos mindannyiunk számára az is, hogy milyen testi  és lelki szenvedéseken ment keresztül addig a pillanatig, amíg azt nem mondta: 30Elvégeztetett! (János evangéliuma 19. fejezet). Aki szeretne orvosi véleményt olvasni erről annak figyelmébe ajánlom a következő cikket.
Így még elképesztőbb és megrendítőbb Jézus Krisztus áldozata értünk. Azonban, mint ahogy Péter apósom rámutatott, ez még így valahogy nem teljes. A teljes emberiség bűneinek megváltása - bár rettenetes mindaz amit a Názáreti Jézus testben itt a földön elszenvedett értünk - véleményem szerint is még ennél is nagyobb árat követelt. Mi lehetett még ennél is nagyobb teher, amit csak Isten fia tudott elhordozni? Nem akarok bizonyítani semmit, elmondom amit gondolok és mindenkire rábízom, hogy az ige mellett elmélkedve mire jut vele.

Krisztus halálának és feltámadásának gyümölcse

18Mert Krisztus is szenvedett egyszer a bűnökért, az Igaz a nem igazakért, hogy Istenhez vezessen minket, miután halálra adatott test szerint, de megeleveníttetett Lélek szerint. 19Így ment el a börtönben levő lelkekhez is, és prédikált azoknak, 20akik egykor engedetlenek voltak, amikor Isten türelmesen várakozott Nóé napjaiban a bárka készítésekor. Ebben kevés, szám szerint nyolc lélek menekült meg a vízen át. 21Most pedig titeket is megment ennek képmása, a keresztség, amely nem a test szennyének lemosása, hanem könyörgés Istenhez jó lelkiismeretért a feltámadt Jézus Krisztus által, 22aki miután felment a mennybe, Isten jobbján van, és alávettettek neki angyalok, hatalmasságok és erők. (Péter első levele 3. fejezet)

Elemezzük kicsit a mondatot. Hangsúlyozom, az én értelmezésem szerint van ez így. "Krisztus is szenvedett egyszer a bűnökért .... miután halálra adatott test szerint." a halálra adatott kifejezést kétféleképpen lehet értelmezni. Halálra ítélték vagy miután meghalt? Szerintem teljesen mindegy. Meglepő amit mondok? Nem itt van a hangsúly, hanem a "de" szócskán. Tehát a halálra adatás és Lelke megelevenítése között eltelt időben szenvedett a bűnökért. Vagyis nemcsak addig amíg meg nem halt a keresztfán. Mindezt megerősíti a folytatás, miszerint: "Így ment el a börtönben lévő lelkekhez is, és prédikált azoknak. Hogy értsük, miután meghalt milyen börtönbe mehetett a foglyokért barátaim? A pokolba ... Prédikálhatott, miközben ő maga is míg ott volt és a foglyokkal együtt szenvedett? Hát, hogy a fenébe ne? A keresztfa szenvedései közepette is beszélt, amikor a latornak bűnbocsánatot adott.

43Jézus így felelt neki: Bizony mondom neked, ma velem leszel a paradicsomban. (Lukács evangéliuma 23. fejezet)

A pokol szó számos bibliafordításban tizenegyszer hangzik el Jézustól. Az Újszövetség a görög gehenna kifejezést használja, a héber G Hinnom, „Hinnom völgye” névből. Az Ószövetség szerint a Jeruzsálemtől délre található völgyben gyakorolta Akház és Manasse király a szörnyűséges pogány szertartást, gyermekek elégetését Molok tiszteletére (2Krón 28:3; 33:6) (forrás)
Nézzünk egy helyet ahol Jézus a gyehennáról beszél:

21Hallottátok, hogy megmondatott a régieknek: „Ne ölj! Mert aki öl, megérdemli az ítéletet.” 22Én pedig azt mondom nektek, hogy aki haragszik testvérére, megérdemli az ítéletet, aki pedig azt mondja testvérének: Ostoba! – megérdemli, hogy a nagytanács elé kerüljön; aki pedig azt mondja: Bolond! – méltó a gyehenna tüzére. 23Amikor tehát áldozati ajándékodat az oltárhoz viszed, és ott eszedbe jut, hogy testvérednek valami panasza van ellened, 24hagyd ott ajándékodat az oltár előtt, menj el, békülj ki előbb testvéreddel, és akkor térj vissza, és vidd fel ajándékodat! 25Békülj meg ellenfeleddel idejében, amíg együtt vagy vele az úton, hogy át ne adjon ellenfeled a bírónak, a bíró pedig a szolgának, és börtönbe ne kerülj! 26Bizony mondom neked, ki nem jössz onnan, amíg meg nem adod az utolsó fillérig.(Máté evangéliuma 5. fejezet)

Fentiekből látszik, hogy a gyehenna és a börtön, a foglyok, stb. egyértelművé teszik mi is ez a hely. A szenvedés, a büntetés helye, ahol tűzzel kínozzák a lelkeket. Az utolsó mondat azonban reményt ad. "Bizony mondom neked, ki nem jössz onnan, amíg meg nem adod az utolsó fillérig." Mi nem tudjuk magunkat megváltani, sem azok akik már pokolra kerültek. Mégis, Jézus elment hozzájuk és prédikált nekik. S aki ott elfogadta őt Úrnak és Királynak annak kifizette a tartozását. Furcsa ez a kép ami alább következik, de valami ilyesmit tett velünk Jézus, elhordozva bűneink büntetését miközben szabadító kezét nyújtotta és nyújtja ma is felénk.



Miként is teljesedhetett volna be az ige, miszerint

14 Az Ige hús-vér emberré lett (János evangéliuma 1 fejezet.)

ha nem ugyanazt az utat járja be, mint minden ember.

Nem látok színről-színre nem kőbe vésett teológia mindaz amit most leírtam. Csupán arra a személyre és áldozatára szeretnék rámutatni, és számotokra is világosságra hozni aki a Krisztus. Szolgálja mindez az ő dicsőségét, teljesüljön be az Ő akarata. Egy számomra kedves dicsőítő dal soraival zárom:

 Láncom lehullt, szabad vagyok,
mert az Úr veszni, el nem hagyott.
Kegyelme tartja meg életem,
az Úr irgalma oly végtelen (youtube)

Úgy legyen!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Látogatás a "Mágusiskolában"

Hű barátunk

Nem értik a kegyelmet