Búcsúbeszéd

Ha lehetőségem lett volna és nem vette volna el erőmet a gyász, szerettem volna mondani valamit egy temetésen. Biztos furcsa lett volna, de azt hiszem egy személyes blogban ennek nincs akadálya.


Aki hisz, imádkozik a szeretteiért ha baj van. Szeretnénk, ha sohasem halnának meg, ha minden betegségből felgyógyulnának. Imádkozhatunk azért, hogy egy idős családtagunk meggyógyuljon. De miből? Az alzheimer kórból, a demenciából, a combnyaktörésből, vagy a koronavírusból? Vagy abból az Isten nélküliségből amiben egész életében élt? Személyes ez a példa, az én Apám nem szerette az Istent. Lehet ezt tanulta gyermekkorában, lehet könnyebb volt Istent okolnia azok miatt a gyalázatos tettek miatt amit a saját apjától kellett elszenvednie. A gonoszság, csakúgy, mint a szeretet lehet mélyről gyökerező tanult viselkedési forma. Volt, hogy bántott bennünket szóval vagy cselekedettel, de tudott szeretni is. Sokaknak könnyű megítélni egy ember életét kívülről. Szerintem pedig nagyon nehéz, hacsak nem lehetetlen. Csak egy valaki van aki pontosan ismer bennünket.

10Én, az ÚR vagyok a szívek ismerője, a vesék vizsgálója, mindenkivel úgy bánok, ahogyan élete és tetteinek gyümölcse szerint megérdemli.(Magyar Bibliatársulat újfordítású Bibliája (2014) Jeremiás próféta könyve 17.fejezet)

Ha az életünkre tekintünk immár kevésbé fiatalon akkor elkezdjük értékelni magunkat. Nagyon sokszor felismerünk korábban elkövetett bűnöket amiken így utólag már változtatnánk, ha tehetnénk. Kevés ember van aki ezt elismeri egy másik ember előtt, még kevesebb aki Isten előtt. Végül akár megtesszük ezt akár nem eljön az Út vége, a halál.

De miért van halál? Van erre tudományos biológiai válasz és Istennek is van válasza. A legfurcsább az, hogy a kettő teljesen logikusan összeegyeztethető. A programozott öregedés elmélet szerint egy soktényezős időzített folyamatról van szó ami olyannyira bonyolult, hogy itt levezetni lehetetlen lenne pár mondatban. Mózest idézi a 90. zsoltár erről.

1Mózesnek, Isten emberének imádsága. Uram, te voltál hajlékunk nemzedékről nemzedékre. 2Mielőtt hegyek születtek, mielőtt a föld és a világ létrejött, öröktől fogva mindörökké vagy te, ó, Isten! 3A halandót visszatéríted a porba, és ezt mondod: Térjetek vissza, emberek! 4Mert ezer esztendő előtted annyi, mint a tegnapi nap, amely elmúlt, mint egy őrváltásnyi idő éjjel. 5Elragadod őket, olyanok lesznek, mint reggelre az álom, mint a növekvő fű: 6reggel virágzik és növekszik, estére megfonnyad és elszárad. 7Bizony elmúlunk haragod miatt, indulatod miatt hirtelen semmivé leszünk, 8ha magad elé állítod bűneinket, titkolt vétkeinket orcád világossága elé. 9Elmúlik minden napunk haragod miatt, úgy elmúlnak esztendeink, mint egy sóhajtás. 10Életünk ideje hetven esztendő, vagy ha több, nyolcvan esztendő, és nagyobb részük hiábavaló fáradság, olyan gyorsan eltűnik, mintha repülnénk. 11Ki tudja, milyen erős haragod, és milyen félelmetes felháborodásod? 12Taníts úgy számlálni napjainkat, hogy bölcs szívhez jussunk! ( A zsoltárok könyve 90. zsoltár)

Szabott időnk van, de nem volt ez mindig így. A 8. vers már rámutat, de íme még egy kijelentés, miért halunk meg.

12Ahogyan tehát egy ember által jött a bűn a világba, és a bűn által a halál, úgy minden emberre átterjedt a halál azáltal, hogy mindenki vétkezett.(Magyar Bibliatársulat újfordítású Bibliája (2014) Pál levele a rómaiakhoz 5. fejezet)

Eképpen ismerve a halált és annak okait a hívő ember aggódik a szerettei felől, ha tudja, ők Istennel életükben mit sem törődnek. A hívő ember imádkozik és áldást kér még az ellenségeire is, nemhogy egy hozzátartozójára aki bajban van, vagy nagyon beteg. Minden amit kérünk akkor teljesül, ha az egyezik Isten akaratával. A legtöbb ember ismeri a Miatyánkot, még akkor is, ha egyébként gyerekkora óta semmi köze az egyházhoz.

10jöjjön el a te országod, legyen meg a te akaratod, amint a mennyben, úgy a földön is; (Magyar Bibliatársulat újfordítású Bibliája (2014) Máté evangéliuma 6. fejezet)

Szóval, ha hatékonyan akarunk imádkozni akkor tudnunk kell mi az Isten akarata. Hát, ezt nem mindig tudjuk, hacsak ki nem nyilvánítja nekünk. Erre rengeteg példa van, de nem célszerű most elveszni a részletekben, ugyanis van egy olyan akarata az Úrnak amely mindenen felül áll. Amely az egész keresztény hit alapja és annak középpontja. 

1Mindenekelőtt arra kérlek, végezzetek imát, könyörgést, esedezést és hálaadást minden emberért; a királyokért 2és az összes elöljárókért, hogy békés, nyugodt életet élhessünk, szentségben és tisztességben. 3Ez jó és kedves üdvözítő Istenünk szemében, 4aki azt akarja, hogy minden ember üdvözüljön és eljusson az igazság ismeretére.(Magyar Bibliatársulat újfordítású Bibliája (2014) Pál első levele Timóteushoz 1. fejezet)

"aki azt akarja, hogy minden ember üdvözüljön és eljusson az igazság ismeretére". A minden emberben mindenki benne van, a gazdag, a koldus, a feleség, a szerető egy apa vagy anya, a pap és az ateista, te meg én is. Nem a legjobb ez a felsorolás, de azért talán érthető. 

És ezt az Istent gyűlölik ma sokan ebben a világban, haragudott rá az Apám is. Az én Apám nem szerette az Istent, de nem is ismerte. Minden időben érdemes imádkozni azoknak az embereknek az üdvösségért akiket ismerünk. Anélkül nem halhat meg senki emberfia aki nem ismeri az Urat, hogy Jézus Krisztus meg ne kérdezné tőle:

hirtelen vakító fényesség sugárzott le rám az égből. 7A földre estem, és hangot hallottam, amely így szólt: Saul, Saul, miért üldözöl engem? 8Én pedig megkérdeztem: Ki vagy, Uram? És ő így szólt hozzám: Én vagyok a názáreti Jézus, akit te üldözöl. 9Akik velem voltak, a fényt ugyan látták, de a velem beszélő hangját nem hallották. 10Ezt kérdeztem akkor: Mit tegyek, Uram? (Az apostolok cselekedetei 22. fejezet)

Valahogy így játszódik ez le a halálos ágyon is, ha kéred Istenedet egy szerettedért. Mert meghallgatja azt amit akarata szerint kérsz tőle. Egy kedves ismerősöm Édesapja szintén hasonló ember volt az én Apámhoz, nem hitt Istenben. Amikor a kórházban a halálos ágyánál álltak és már nem volt magánál, nem lehetett beszélni sem vele, egyszer csak imára kulcsolta a kezét.

Ha szemtől szembe állsz Jézussal és itt most a lelkedről van szó, nem a testedről, akkor a földre fogsz esni. Térdre hullasz előtte és kevés rá az esély, hogy nem térsz meg.

11Mert meg van írva: „Élek én, így szól az Úr, bizony előttem fog meghajolni minden térd, és minden nyelv megvallja majd, hogy én vagyok az Isten.”(Pál levele a rómaiakhoz 14. fejezet)

Ezért imádkoztam tehát, üdvösségért az Apámnak akit szerettem.

Farkas Attila József 1943-2020

A feltámadás reménységében bízva Ámen

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Látogatás a "Mágusiskolában"

Nem értik a kegyelmet

A szorongók evangéliuma